Giderek dijitalleşen dünyada iletişim artık tüm sektörlerin ve kurumların merkeze aldığı bir konumdadır. Yeni medya araçlarının yaygınlaşması, toplumları bir yandan çeşitli yönlerden dönüştürmekte ve de değişime zorlamaktadır. Bu durum biryandan çeşitli sektörel beklentileri yaratırken diğer yandan tüm iş alanlarını iletişimsel birtakım gereksinimlere ihtiyaç duyar hale getirmektedir. Bu bilinçle İbn Haldun Üniversitesi, Yeni Medya ve İletişim Yüksek Lisans Programı, sektörel beklentileri, gereksinimleri karşılamak ve alanın ihtiyaç duyacağı akademisyen ihtiyacını karşılamak amacıyla Yeni Medya ve İletişim alanına ilişkin teorik bilgileri pratik uygulamalar ile sunmaktadır. Program kapsamında kayıt yaptıran öğrenciler bir yıl boyunca yüksek lisans seviyesinde teorik ve pratik derslerini tamamlayarak yüksek lisans tez yazım sürecine dahil olmaktadır.
Yeni Medya ve İletişim (İngilizce) Yüksek Lisans Programı kontenjanı 15'tir.
Gerekli şartları sağlamaları halinde;
%100 Öğrenim Ücreti Muafiyeti sağlanan bu öğrencilerimizden;
Program, dil şartını sağlayamayan adaylara bilimsel değerlendirme sınavları sonucunda programa kabul almaları halinde hazırlık programı imkânı sunmakla birlikte, bu sayı 1 öğrenci ile sınırlıdır.
Hazırlık programı süresince nakdi burs verilmez.
Önemli Not: Yukarıda verilen bilgiler 2024-2025 Akademik Yılı kabulleri için geçerli olup bütçe ve kontenjanlar ile sınırlıdır. İlgili kontenjanlara girişte adayların bilimsel değerlendirme sınavları sıralaması esas alınacaktır. Muafiyet, nakdi burslar ve öğretim asistanlığı hakkında detaylı bilgiler ve şartlar için ilgili sayfaları ziyaret ediniz.
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Karanfiloğlu
Programımızda meydanın tarihsel gelişimi içerisinde ortaya konulmuş teorik arka planla birlikte güncel medya ve iletişim teorileri, iletişim alanı için gerekli olan araştırma prensipleri, metodolojisi, dijital iletişim, kültür ve toplum gibi konular ve sektörel gereksinim ve beklentileri karşılayacak olan pratik uygulamalar yer almaktadır. Program dili İngilizcedir. Yüksek lisans seviyesinde devam edecek öğrencilerimizin program sonrasında kazanacakları bilgi ve beceri alanları şu şekildedir:
Yeni Medya ve İletişim Yüksek Lisans programı herkese açıktır, ancak genel olarak şu kişilere hitap etmektedir:
İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ YENİ MEDYA VE İLETİŞİM (İNGİLİZCE) TEZLİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS PLANI |
|||||
I. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
NMC 501 | Research Methods in New Media | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 503 | History and Trends in Digital Media | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC … | Departmental/General Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC … | Departmental/General Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Language Courses | |||||
Toplam Kredi | 12 | 32 | |||
II. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
NMC 500 | Seminar | 3 | 0 | 0 | 5 |
NMC 502 | Digital Media and Cultural Exchange | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 504 | New Media and Social Issues | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC … | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC … | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Language Courses | |||||
Toplam Kredi | 12 | 37 | |||
III. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
NMC 599 | Master’s Thesis | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
IV. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
NMC 599 | Master’s Thesis | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
Genel Toplam Kredi | 24 | 129 | |||
ZORUNLU DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
NMC 500 | Seminar | 3 | 0 | 0 | 5 |
NMC 501 | Research Methods in New Media | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 502 | Digital Media and Cultural Exchange | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 503 | History and Trends in Digital Media | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 504 | New Media and Social Issues | 3 | 0 | 3 | 8 |
PROGRAM SEÇMELİ DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
NMC 511 | Social Media Productions | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 512 | Writing for the Web and Digital Media | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 513 | Media and Convergence | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 514 | Economy of Journalism on Mobile Networks | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 515 | Data Culture | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 516 | New Media and Communication Theories | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 517 | Global Digital Cultures | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 518 | New Media and Ethics | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 519 | Social Media Management | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 520 | Psychology of Digital Media | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 522 | International Communication | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 523 | Perception Management | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 524 | Digital Diplomacy | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 525 | Digital Content Strategies | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 526 | Digital Storytelling | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 527 | Communication Policy and Law | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 528 | Generations, New Media, and Strategic Communication | 3 | 0 | 3 | 8 |
NMC 529 | Political Communication | 3 | 0 | 3 | 8 |
Seminer dersinin başlıca amacı, yüksek lisans tezinin bilimsel kurallara uygun yazılmasını sağlayacak temel prensiplerin aktarılmasıdır. Ders kapsamında bilimsel araştırmanın esasları ve tez yazımındaki önemli konular ele alınacaktır. Bilimsel araştırma süreci, kanıtlanmış bilgi elde etmek için izlenen, belirli kuralları olan bir süreçtir. Yüksek lisans tezinin başarılı sayılabilmesi için, bilimsel araştırma kurallarını yerine getirmesi gerekmektedir. Bu açıdan bakıldığında, tez raporunun yapısı, içeriği, konusu, araştırma yöntemi, araştırmada izlenen yol, yazım tekniği kritik önem taşımaktadır. Seminer dersi de, öğrencilerin doğru araştırma soruları, araştırma modeli, hipotezleri, araştırma metodolojisini içeren bir çalışma geliştirmelerini sağlama amacıyla tasarlanmıştır.
İnternet tabanlı araştırmalar genellikle anketler, görüşmeler, katılımcı-gözlem, gözlem, metin analizi, izleyici araştırması ve içerik analizi gibi sosyal bilimler ve beşeri bilimlerden standart yöntemlerle yapılır. Bu ders, aksine, internet ve yeni medyanın kendine has özelliklerine yönelen kavramsal soruları ele alır ve onu yönteme uygular. “Hangi yöntemlerin dijitalleşmek yerine dijital olarak doğduğu söylenebilir?”, “Çevrimiçi araçlar bilgileri nasıl analiz etmektedir?” gibi sorulara cevap aranacaktır. Ders, öğrencileri dijital yöntemler kullanarak internet, medya ve sosyal araştırmalar konusunda eğitir.
Bu ders, dijital iletişim teknolojileriyle desteklenen kültürel üretim ve karşılıklı kültürel alışverişinin sosyal ve kültürel etkilerini araştırır. Dersta, katılımcı ve düzenleyici uygulamalar bağlamında geniş bir dijital medya yelpazesini ele alınacaktır. Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik, hayran kültürü, etkileşim teorileri, açık erişim, dijital haklar yönetimi, dijital telif hakkı ve kültürel değişime katılımın meşruiyetine ilişkin çatışmalar ele alınacak konular arasında bulunmaktadır.
Bu dersin temel amacı, internet ve yeni medyanın tarihini ele alarak dijital kültür hakkında bir fikir vermek ve dijital medyanın trendlerine odaklanmaktır. Bu şekilde dijital medyanın toplum ve kültür üzerindeki etkisi hakkında genel bakış oluşturulması planlanmaktadır. Ders, dijital medya trendleri bağlamında ortaya çıkan bazı konuların nasıl gelişmekte olduğu hakkında eleştirel düşünmeyi teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
Bu derste anaakım medyadan birçok yönde ayrışan ve daha farklı bir kitleselleşme pratiği sunan yeni medyanın, günümüz toplumsal konularına etkisi üzerinde durulmaktadır. Dijital medya ve toplumun iç içe geçmesi sosyolojik bir perspektiften incelenecektir. Dijital medyadaki gelişmeler cinsiyet, ırk, özel hayatın gizliliği, gözetleme, kamuoyu, toplumsal hareketler gibi bir dizi sosyal konu açısından düşünecek ve tartışılacaktır.
Seçmeli Dersler
Bu ders, sosyal medya platformları aracılığıyla stratejik iletişim mesajlarının nasıl düzenlendiğine odaklanmaktadır. Farklı sosyal medya platformları stratejik iletişimi farklı şekillerde etkileyecektir. Dolayısıyla dijital araçlardan yararlanan stratejik yaklaşım her adımda değişebilir.
Günümüzde internet yazarlığı, profesyonel ve serbest yazarlar bir yana, pazarlamacılar, web tasarımcıları, kullanıcı deneyimi (UX) uzmanları, dijital girişimciler, küçük işletme sahipleri ve çalışanları da dahil olmak üzere çok çeşitli işler için gerekli olan temel bir beceridir. Bu derste, web ve dijital medyaya özgü yazma eylemi derinlemesine incelenmektedir. İnsanların çevrimiçi olarak nasıl okudukları ve içeriğin ziyaretçi-web sitesi etkileşimindeki önemi üzerinde durulacaktır. İster bir web sitesinin tamamı, ister ana sayfa veya açılış sayfaları gibi önemli kısımları, isterse de ürün açıklamaları veya "Hakkımızda" sayfası için olsun, dijital mecralar için yazmanın ilkeleri ortaya konacaktır.
Kitle iletişim araçları ve multi-medya araçları arasındaki ilişkilerin bir analizinin gerçekleştirileceği ders kapsamında, haberlerde ideoloji ve gündem belirleme, sosyal sorunların temsilleri, medya skandalları, medya ve etik, medya ve şiddet, medya ve ırkçılık, medya ve din, medya ve sosyal aktivizm gibi konular ele alınacaktır.
Derste gazeteciliğin değişen dijital ortamlarında ekonominin nasıl bir faktör olduğuna odaklanılmaktadır. Haber üretiminin ekonomisinin, yeni haber sağlama biçimlerinden mobil gazeteciliğin anlaşılmasında ve 21. yüzyılda gazeteciliğin aldığı yeni şeklin tespit edilmesinde neden merkezi olduğu ders boyunca tartışılacaktır.
Bu derste çağdaş yaşamın ve çevremizin nasıl veri olarak okunduğu ve veriye dayalı teknolojiler aracılığıyla nasıl şekillendiği incelenecektir. Öğrenciler, verileri toplamak, yorumlamak, paylaşmak, ticarileştirmek ve depolamak için kullanılan araçlar, uygulamalar, bağlamlar ve bilgiler tarafından verilerin nasıl şekillendirildiğini ele alacaklardır. Irk, etnik köken, cinsiyet, sınıf ve cinsellik gibi özelliklerle ilgili çağdaş veri paradigmalarını sorgulamaya odaklanarak verilerin epistemolojik, etik, maddi, politik ve ekonomik boyutlarına dikkat edilecektir. Öğrencilerin bu konulara sınıf tartışmaları ve sunumlar, özdüşünümsel yazma ve bir araştırma projesinin tamamlanması nüfuz etmeleri beklenmektedir.
Bu derste iletişimde seçilmiş teoriler ve teorik konuları (örneğin, iletişimin tarihi, iletişim çalışmasına eleştirel yaklaşımlar ve sosyokültürel yaklaşımlar) incelenmektedir. Odak noktası, medya ve iletişimin teorik ve normatif çerçevelerinin anlaşılması olacaktır.
Bu derste Facebook, Twitter, WhatsApp gibi dijital platformların milyonlarca insanın günlük yaşamlarına nasıl yerleştiği üzerine durulmaktadır. Çağdaş dijital kültürleri şekillendiren yerel, ulusal, bölgesel ve küresel unsurlar bir bütün halinde incelenecektir.
Yeni medyanın farklı etik sorunları, uygulamaları ve normları üzerinde durulacak olan derste, dijital haber medyası, çevrimiçi gazetecilik, blog yazarlığı, dijital foto muhabirliği gibi alanları ilgilendiren etik ilkeler incelenecektir. Profesyonel gazeteciliğin yeni medyayı haber araştırma ve yayınlama noktasında nasıl kullanması gerektiği ve ayrıca vatandaşlar tarafından sağlanan metin veya görsel içeriklere hangi koşullarda yer verilebileceği gibi sorulara cevap aranacaktır.
Bu ders öğrencileri yeni medya kurumlarının iş planı ve işleyişi ile tanıştıracak, iş hedefleri, paydaşlar, dış çevre, büyüme, az talep gibi temel kavramlarla tanıştıracaktır. Ayrıca ders boyunca insan kaynakları, organizasyon yapısı, pazarlama ve strateji geliştirme, Pazar ve segment analizi, tüketici davranışı ile ilgili kuramları tartışacaktır. Ders boyunda öğrenciler bir iş stratejisi planı geliştireceklerdir.
Derste dijital medyanın insan düşünce ve davranışları üzerindeki etkileri üzerinde durulacaktur. Dijital medyanın günlük hayatımızı nasıl etkilediği Z kuşağından ebeveynliğe, narsisizmden yalnızlığa, alışkanlıktan bağımlılığa kadar çok farklı boyutlardan ele alınacak ve psikolojik bir yaklaşımla incelencektir.
Siyasal iletişimle ilgili kavramların ve kuramsal yaklaşımların inceleneceği derste siyasal iletişimdeki uzmanlaşmanın siyasal kampanyalar, siyasal pazarlama, siyasal reklamlar üzerinde ne gibi değişiklikler yarattığını ortaya konulacaktur.
Uluslararası iletişim ve diaspora alanındaki bu dersi, küreselleşme, emperyalizm, bağımlılık ve modernleşme teorisi, diaspora, melezlik ve kozmopolitlik gibi ulusötesi/uluslararası iletişim kavram ve tartışmalarının daha iyi anlaşılmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Ders süresince her kavram, çağdaş örnekler bağlamında derinlemesine incelenecek ve tartışılacaktır.
Ders kapsamında, halkla ilişkilerde hedef kitlelere verilen önemin somut bir göstergesi olan algı yönetimi üzerinde durulacaktır. Ders boyunca algı türleri, algı kuramları ve dijital çağda algı yönetiminin ilkeleri derinlemesine incelenecektir.
Bu derste, dijital teknolojilerin günümüz diplomasi uygulamalarında, süreçlerinde ve dilindeki rolü ele alınmaktadır. Diplomasi ve uluslararası ilişkiler için hızla değişen ortamlar incelenmektedir. Kamu diplomasisi, yumuşak güç, propaganda, etkileme ve iknada yeni medya ve dijital teknolojilerin fonksiyonları ele alınacaktır.
Dersin amacı öğrencilere dijital ortamda içeriğin yönetimine dair kuramsal bir çerçeve çizmek ve pratik beceriler geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler ders boyunca içeik pazarlaması konusunda örnekler yoluyla bilgi edinecekler ve gerçek hayattaki örneklerden yola çıkarak dağıtım kanallarını kullanma ve strateji geliştirme konusundaki becerilerini geliştireceklerdir.
Öğrenciler bu derste yenilikçi dijital formatlar aracılığıyla yaratıcı yazarlığın ve hikaye anlatıcılığının nasıl geliştirilebileceğini ve yarıtıcı metinlerin nasıl üretilip dağıtılacağını öğreneceklerdir.
Bu derste iletişim politikaları ve hukuki düzenlemeler eleştirel bir bakışla ele alınacaktır. Derste özel ve kamusal düzenleme biçimleri, internet düzenlemesi, mahremiyet, yayıncılık, telekomünikasyon düzenlemesi ve fikri mülkiyeti, eleştirel politik ekonomi, feminist, eleştirel ırk teorisi, postkolonyal teori, yönetimsellik gibi konular incelenecektir.
Bu ders, farklı nesiller ile yeni medya ve stratejik iletişim arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Yeni medyanın etkileriyle yeniden üretilen stratejik iletişimin farklı nesillerin gelişiminde ve yeniden inşasındaki fonsiyonları tartışılacaktır. Kendini ifade etme, kendini temsil etme ve nesillerin gücüyle ilgili sorular, bir sosyal fenomen olarak yeni medyanın göz önünde bulundurulmasıyla cevaplandırılacaktır. Medyanın nesilleri ve teknolojiyi nasıl temsil ettiği de ele alınacaktır. Ders boyunca dijital okuryazarlık, nesiller ve stratejik iletişim üzerine tartışmalar devam edecektir.
mcom@ihu.edu.tr