Programımızda sosyolojinin kurucusu olduğu teslim edilmekle birlikte, akademik okuma listelerinde kendisine pek yer verilmeyen İbn Haldun ve onun topluma dair teorileri ele alınmakta ve modern dönem sosyal bilim teorisyenleri ile mukayeseli bir tarzda tartışılmaktadır. Dünyadaki farklı sosyoloji geleneklerinden hem teorik hem de metodolojik açıdan beslenen yüksek lisans programımız medeniyet perspektifinden yeni bir sosyoloji geleneği oluşturma iddiasını taşımaktadır.
Genel anlamda sosyolojinin temel klasik ve çağdaş teori ve metotlarını öğretirken, bir yandan da sosyal bilimlerin diğer alanlarından hem teorik hem de yöntem açısından faydalanmak en temel ilkelerimizin arasında yer alıyor. Sosyoloji yüksek lisansı sosyo-kültürel antropolojiden, ilahiyata, tarihten siyaset bilimi ve edebiyata diğer disiplinlerle iç içe bir program olarak tasarlanmıştır.
Program eğitim dili İngilizce olmakla birlikte, öğrencilerimizin İngilizce, Türkçe ve Arapça olmak üzere, üç dile hâkim olmalarını bekliyoruz. Türkiyeli ve uluslararası öğrencilerimize Türkçe ve Arapça için bir yıl hazırlık imkânı sunuyoruz. Bu dillerle donanan bir öğrencinin gelecekte hem akademide hem de iş dünyasında önemli bir avantaj yakalayacağını düşünüyoruz.
Sosyoloji (İngilizce) Yüksek Lisans Programı kontenjanı 15'tir.
Gerekli şartları sağlamaları halinde;
%100 Öğrenim Ücreti Muafiyeti sağlanan bu öğrencilerimizden;
Program, dil şartını sağlayamayan adaylara bilimsel değerlendirme sınavları sonucunda programa kabul almaları halinde hazırlık programı imkânı sunmakla birlikte, bu sayı 6 öğrenci ile sınırlıdır.
Hazırlık programı süresince nakdi burs verilmez.
Önemli Not: Yukarıda verilen bilgiler 2024-2025 Akademik Yılı kabulleri için geçerli olup bütçe ve kontenjanlar ile sınırlıdır. İlgili kontenjanlara girişte adayların bilimsel değerlendirme sınavları sıralaması esas alınacaktır. Muafiyet, nakdi burslar ve öğretim asistanlığı hakkında detaylı bilgiler ve şartlar için ilgili sayfaları ziyaret ediniz.
Prof. Dr. Ramazan Aras
Sosyoloji disiplini insanların bir arada yaşamaya başlamalarından itibaren ortaya çıkan sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve hukuki birçok sorunu incelemeyi, karşılaştırmalı analizler yapmayı ve çözüm önerileri sunmayı amaçlar. Günümüzde küreselleşme, etnik, dini ve bölgesel savaşlar, ekonomik, çevresel, hukuki ve sosyal krizler sosyolojik araştırma verilerinin önemini artırmıştır. İbn Haldun Üniversitesi Sosyoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı dünyada ve ülkemizde yaşanan insana ve topluma dair farklı sorunları anlama, analiz etme ve çözüm önerileri sunma noktasında yeni bir anlayış, kavramsallaştırma ve araştırma zemini oluşturmayı amaçlamaktadır. Dünyadaki farklı sosyoloji ve sosyal bilim geleneklerinden hem teorik hem de metodolojik açıdan beslenen yüksek lisans programımız medeniyet perspektifinden yeni bir sosyoloji geleneği oluşturma iddiasını da taşımaktadır.
Sosyoloji YL programı, günümüzde yaşanan yerel ve küresel süreç ve krizler ortamında, konusunda ihtisas sahibi, uluslararası düzeyde yetkin sosyologlar, entelektüeller ve araştırmacılar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Üniversitemizin vizyonu doğrultusunda, ülkemizin ve dünya çapında faaliyette bulunan kurum ve kuruluşların ihtiyaçlarına cevap verebilecek, bilgi ve becerilerle donatılmış uzman, yönetici ve diplomatlar yetiştirmek de Sosyoloji YL programının önemli misyonları arasındadır.
Sosyoloji yüksek lisans programının amacı, ülkemizde sosyoloji alanındaki araştırmaların geliştirilmesi ve bu araştırmalardan hem ulusal hem de uluslararası düzeyde önemli katkıların elde edilebilmesi ve etkilerinin yaygınlaştırılabilmesi için ülke ihtiyaçlarına uygun, sorunları tespit etme ve çözüm üretme becerisine sahip bilim uzmanı sosyolog yetiştirmektir.
Sosyoloji YL programının eğitim dilinin İngilizce olması mezunlarımızın dünyanın her yerinde görev yapabilmesini ve araştırmalar icra edebilmesini mümkün kılmaktadır.
Sosyoloji YL programı, farklı medeniyet ve kültür havzalarında ortaya çıkan düşünce geleneklerini karşılaştırmalı olarak irdeleyerek, günümüz toplumlarının içinde bulundukları toplumsal, kültürel, siyasal, çevresel ve ekonomik krizleri ve sorunları araştırma, anlama ve çözüm önerileri geliştirme noktasında farklı teorik ve metodolojik yaklaşımları bir araya getirmektedir.
Sosyoloji İngilizce Yüksek Lisans diploması alarak Programdan mezun olacakların kazanacağı bilgi ve beceriler şu şekilde sıralanabilir:
İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ SOSYOLOJİ (İNGİLİZCE) TEZLİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS PLANI |
|||||
I. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
SOC 501 | Research Methods and Publication Ethics | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 503 | Social Theory I | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC…/.. | Departmental/General Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Language Courses | |||||
Toplam Kredi | 12 | 32 | |||
II. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
SOC 500 | Seminar | 3 | 0 | 0 | 3 |
SOC 504 | Social Theory II | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 506 | Ibn Khaldun and Contemporary Issues | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC…/... | Departmental/General Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Language Courses | |||||
Toplam Kredi | 12 | 35 | |||
III. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
SOC 599 | Master's Thesis | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
IV. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
SOC 599 | Master's Thesis | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
Genel Toplam Kredi | 24 | 127 | |||
ZORUNLU DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
SOC 500 | Seminar | 3 | 0 | 0 | 3 |
SOC 501 | Research Methods and Publication Ethics | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 503 | Social Theory I | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 504 | Social Theory II | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 506 | Ibn Khaldun and Contemporary Issues | 3 | 0 | 3 | 8 |
PROGRAM SEÇMELİ DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
ANTH 509/609 | Ethnography of Muslim Societies | 3 | 0 | 3 | 8 |
ANTH 511/611 | Ethnography of Space and Place | 3 | 0 | 3 | 8 |
ANTH 512/612 | Ethnography of Turkey | 3 | 0 | 3 | 8 |
ANTH 513/613 | Anthropology of Islam | 3 | 0 | 3 | 8 |
ANTH 518/618 | Anthropolgy of the Political | 3 | 0 | 3 | 8 |
ANTH 520/620 | Political Border and Border Regions | 3 | 0 | 3 | 8 |
ANTH 522/622 | Anthropology of Emotions | 3 | 0 | 3 | 8 |
CULT 510/610 | Readings in Orientalism | 3 | 0 | 3 | 8 |
CULT 517/617 | Genealogies of Multiculturalism | 3 | 0 | 3 | 8 |
HIST 508 | Oral History and Social Memory | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 505/605 | Political Sociology | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 507/607 | Sociology of Religion | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 508/608 | Religion in Modern Turkey | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 510/610 | Gender and Society | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 514/614 | Urban Sociology | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 515/615 | Historical Sociology | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 516/616 | Social Movements | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 517/617 | Sociology of Media | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 521/621 | Discourse Analysis | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 525/625 | Modernity, Post-Modernity and Beyond | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 530/630 | Sociology of Disaster | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 535/635 | Sociology and Anthropology of Secularism | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 536/636 | Advanced Comparative Theories and Methods | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 537/637 | Sociology of Southeast Asia | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 538/638 | Nation State and Nationalism | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 539/639 | Selected Topics in Sociology | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 540/640 | Colonialism and Postcolonialism | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 541/641 | Sociology of Literature | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 542/642 | Civilizations | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 543/ 643 | Social Inequality | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 544/644 | Sociology of Labor and Work | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 546/646 | Sociology of Childhood and Family | 3 | 0 | 3 | 8 |
soc@ihu.edu.tr