İbn Haldun Üniversitesi klinik psikoloji yüksek lisans programı öğrencilerine aşağıdaki imkanları sunmaktadır:
Dr. Öğr. Üyesi Taha Burak Toprak
Son yıllarda istatiksel olarak bakıldığında psikolojik rahatsızlıkların toplumlarda ve dünya genelinde giderek yaygınlaştığını görmekteyiz. İnsanların birçoğu günlük hayatlarını etkileyen sorunlarından yakınmakta ve bu sorunların çözümü için bir kaynak arayışına girerek uzman desteğine başvurmaktadır. Günümüzde eğitim, sağlık ve hatta ticari sektörler de dahil olmak üzere birçok farklı kurumda psikolog bulundurmak neredeyse kaçınılmaz hale gelmiştir. Özellikle de içinde yaşadığımız çağ ve coğrafya yaşanan savaşların şiddeti ve bu savaşların çok daha geniş kitleleri etkilemesiyle ruh sağlığı alanında yetişmiş uzmanlara duyulan ihtiyacı artırmaktadır. Savaşlar, doğal afetler, terör olayları insanların yaşamlarını derinden etkilemekte ve bu durumlarda psikolojik ilk yardım ve psikososyal destek çalışmalarının önemini artırmaktadır. Ne yazık ki gerek ülkemizde, gerek dünya genelinde ruh sağlığı alanında açık vardır. Bu alanda yetişmiş uzman sayısı duyulan ihtiyacı karşılamamaktadır. Dünya Sağlık Örgütü de buna binaen son yıllarda ruh sağlığı alanındaki açığa dikkat çekmek ve bu açığı kapatmak için çalışmalar yapmaktadır.
Klinik psikoloji yüksek lisans programının amacı ruh sağlığı alanında yaşanan bu açığı kapatmak için daha çok uygulamaya dönük bir eğitim vermektir. Psikoloji lisans eğitiminin pratik alanda uygulama yapmaya yeterli düzeyde olmadığı bugün bütün dünyada kabul görmekte ve bilhassa sağlık sektöründe çalışabilecek yeterliliğe sahip olmak için birçok ülke klinik psikoloji yüksek lisansını şart koşmaktadır. Bizim ülkemizde de uzman psikolog ünvanını alabilmek için klinik psikoloji alanında yüksek lisans şartı aranmaktadır. Bütün bu saydığımız sebeplerden dolayı İbn Haldun Üniversitesi olarak ülkesine ve içinde yaşadığı coğrafyaya hizmet edebilecek donanımlı uzmanlar yetiştirmek hedefiyle klinik psikoloji yüksek lisans programını sizlere sunuyoruz. Bu program ruh sağlığı alanda çalışmak ve uygulamaya yönelik ilerlemek isteyen lisans mezunlarına teorik ve pratik becerilerini eş zamanlı artırma, bir yandan eğitim alırken bir yandan da öğrendiklerini süpervizör gözetiminde uygulama ve alanda çalışabilmek için gerekli olan bilgi, beceri ve aynı zamanda etik bilinç ve sorumluluğu kazandırmayı hedeflemektedir.
Program kapsamında öğrencilere Bilişsel-Davranışçı Terapi (BDT) temelli bir eğitim verilecektir. Programın omurgasını oluşturan klinik uygulama, psikolojik değerlendirme, psikoterapötik görüşme becerileri derslerinin yanı sıra bir çok alanda seçmeli ders imkanı da sunulmaktadır. Öğrencilerin programdan başarıyla mezun olabilmeleri için gerekli olan süpervizyon ve tezi tamamlamaları gerekmektedir.
Klinik Psikoloji Yüksek Lisans programı temel olarak:
İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ KLİNİK PSİKOLOJİ (%30 İNGİLİZCE) TEZLİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS PLANI |
|||||
I. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 501/ PSY 501E | Klinik Psikolojide Araştırma Yöntemleri ve Etik/ Research Methods and Ethics in Clinical Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 521 | İleri Psikopatoloji | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 531 | Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY.../...E | Program Seçmeli / Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Dil Dersleri | |||||
Toplam Kredi | 12 | 32 | |||
II. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 500 | Seminer | 3 | 0 | 0 | 8 |
PSY 508/ PSY 508E | Klinik Psikolojide İstatistik/Statistics in Clinical Psychology | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 542 | Psikopatolojinin Biyolojik Tedavileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY.../...E | Program Seçmeli / Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Dil Dersleri | |||||
Toplam Kredi | 9 | 32 | |||
III. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 535 | Klinik Uygulama ve Süpervizyon I | 0 | 2 | 1 | 8 |
PSY 596A | Klinik Stajı I | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 599 | Yüksek Lisans Tezi | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 1 | 50 | |||
IV. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 536 | Klinik Uygulama ve Süpervizyon II | 0 | 2 | 1 | 8 |
PSY 596B | Klinik Stajı II | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 599 | Yüksek Lisans Tezi | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 1 | 50 | |||
Genel Toplam Kredi | 23 | 164 | |||
ZORUNLU DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 500 | Seminer | 3 | 0 | 0 | 8 |
PSY 501/ PSY 501E | Klinik Psikolojide Araştırma Yöntemleri ve Etik/Research Methods and Ethics in Clinical Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 508/508E | Klinik Psikolojide İstatistik/Statistics in Clinical Psychology | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 521 | İleri Psikopatoloji | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 531 | Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 535 | Klinik Uygulama ve Süpervizyon I | 0 | 2 | 1 | 8 |
PSY 536 | Klinik Uygulama ve Süpervizyon II | 0 | 2 | 1 | 8 |
PSY 542 | Psikopatolojinin Biyolojik Tedavileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 596A | Klinik Stajı I | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 596B | Klinik Stajı II | 0 | 0 | 0 | 12 |
PROGRAM SEÇMELİ DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 511 | Bilişsel Davranışçı Psikoterapi I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 511E | Cognitive Behavioral Psychotherapy I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 512 | Bilişsel Davranışçı Psikoterapi II | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 512E | Cognitive Behavioral Psychotherapy II | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 518 | İleri Psikoterapi Kuramları | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 520 | Çocuk ve Ergenlerde Bilişsel ve Davranışçı Terapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 522 | Pozitif Psikoterapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 523 | Grup Terapisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524 | Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 525 | Klinik Pozitif Psikoterapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 526 | Oyun Terapisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 527 | İnsan Doğası Teorileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 527E | Theories of Human Nature | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 528 | Psikodinamik Psikoterapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 529 | Kabul ve Kararlılık Terapisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 530 | Narrative Terapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 533 | Psikolojik Ölçme ve Değerlendirme | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 534 | Çocuk ve Ergenlerde Psikolojik Değerlendirme | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 538 | Klinik Uygulama ve Süpervizyon III | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 540 | Psikoterapi ve Kültür | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 543 | Cinsel Bozukluklar ve Tedavisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 545 | Bağımlılıklar ve Tedavisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 546 | Çift Terapileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 548 | Psikolojik Travma ve Tedavisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
Ders planı sayfasını ziyaret ediniz.
Bu derste öğrencilerin bitirme tezi için ihtiyaç duyacakları bilimsel ve teknik altyapı oluşturacak bilgi ve becerileri kazanmaları için gerekli konular işlenir. Bunların yanı sıra, öğrencilerin kendi tez konularını belirlemesi, bu konularda literatür taraması yapması, ayrıntılı olarak tez planlaması için gerekli ortam ve destek sağlanır.
Deneysel araştırmalarda kullanılan çeşitli yöntemlerin ve bulguların çözümlenmesinde kullanılan istatistiksel tekniklerin detaylı öğretimini içerir. Derste, çeşitli deneysel ve yarı-deneysel tasarımlarla birlikte parametrik ve non-parametrik teknikler incelenir. Psikoloji mesleği ile ilgili dünya normlarını belirleyen APA ve EFPA’nın etik ilkeler ve standartları gözden geçirilir, mesleki uygulama, eğitim ve araştırma faaliyetleriyle ilgili etik standartlar öğretilir, etik ihlal örnekleri üzerinden tartışılır.
Bu çalışmada öğrenciler betimsel ve çıkarımsal istatistik bilgisine ileri düzeyde sahip olurlar ve bunu araştırmalarında kullanmayı öğrenirler.
Psikolojik sağlıkla ilgili olarak bio-psiko-sosyal model öğretilir. Diatez-stres modeli çerçevesinde biyolojik ve sosyal yatkınlıklar anlatılır. Genel psikopatoloji ve DSM-IV sınıflandırma sistemindeki tanı kategorileri öğretilir, örnek vakalarda tanılama ve ayırıcı tanılar tartışılır. Bu kapsamda kaygı bozuklukları, disosiyatif bozukluklar, post-travmatik bozukluklar ve duygu durum bozuklukları incelenir.
Psikoterapi görüşmelerinin temel özellikleri öğretilir. Görüşme ortamının düzenlenmesi, danışanın karşılanması, koşulsuz olumlu kabul, saygı, empati, şeffaflık, tepki ve yönlendirmeler, ilk görüşme teknikleri, değerlendirme görüşmeleri, danışmanlık ve yardımın ilkeleri öğretilir, rol oynama tekniğiyle bu konularda beceri kazandırılır.
Bir klinik ortamda, denetimli (süpervizyonlu) bir uygulamayı içerir. Terapi, teşhis ve değerlendirme ile ilgili çeşitli becerilerin geliştirilmesine önem verilir.
Bir klinik ortamda, denetimli (süpervizyonlu) bir uygulamayı içerir. Terapi, teşhis ve değerlendirme ile ilgili çeşitli becerilerin geliştirilmesine önem verilir.
Psikopatolojileri açıklayan biyolojik yaklaşımlar ve psikoterapiyi desteklemede kullanılan ilaçlar tanıtılır ve farmakolojik özellikleri öğretilir.
Bilişsel Davranışçı Terapi’nin temel kavramları ve yöntemleri yanında felsefesi ve insan modeli öğretilir.
Bilişsel Davranışçı Terapi’nin her psikopatolojiye özgü yaklaşımı ve uygulamadaki özellikleri öğretilir.
Tarihsel olarak psikoterapi kuramları ele alınır. Psikoterapi kuramlarının genel insan ve zihin modelleri, değişimde odaklandıkları nokta, terapistin konumu, değişimde terapistin ve görüşmecinin sahip oldukları roller ve sorumluluklar hakkında karşılaştırmalı incelemeler yapılır.
Yaygın gelişimsel bozukluğa sahip veya üstün zekalı çocuklarla psikoterapi öğretilir.
Grup terapisinin teorik alt yapısı ve kuramların içerikleri öğretilirken grup terapisinde kullanılan ilkeler ve süreçler de öğretilir.
Bu derste çocuk ve ergen psikolojisi etiyolojisi konusunda genel bir bilgi sunulur. Çocuk-ergen ve aileleri ile çalışılırken kullanılabilecek değerlendirme yöntemleri ve farklı terapi yaklaşımları konusunda kuramsal bir arka plan kazandırılması amaçlanmaktadır.
Pozitif Psikolojik yaklaşımının temel ilkeleri, insan modeli ve uygulama örnekleri öğretilir.
Oyun terapisinin temel ilkeleri ve uygulama süreçleri öğretilir.
Psikodinamik Psikoterapi yaklaşımının temel ilkeleri, insan modeli ve uygulama örnekleri öğretilir.
Kabul ve Adanmışlık terapisinin tarihi, temel kavramları, terapi yaklaşımı ve tedavide izlediği yöntem anlatılır.
Anlatı terapisinin tarihi, temel kavramları, insana ve patolojiye yaklaşımı ve travma-aile gibi belirli konularda nasıl uygulandığı öğretilir.
Psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin teorik ve pratik özellikleri öğretilir. Psikometrik ölçekleri uygulama ve yorumlama konusunda kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi ve beceri kazandırılır.
Çocuk ve ergenlerde sıklıkla kullanılan psikolojik değerlendirme araçlarının uygulanması ve yorumlanması öğretilir.
Bir klinik ortamda, denetimli (süpervizyonlu) bir uygulamayı içerir. Terapi, teşhis ve değerlendirme ile ilgili çeşitli becerilerin geliştirilmesine önem verilir.
Kültürel özelliklerin psikopatolojiler ve psikoterapi üzerindeki etkisi öğretilir.
Cinsel sorunlar, cinsel işlev bozuklukları ve cinsel terapi bilişsel davranışçı terapi üzerinden öğretilir.
Bağımlılık hakkındaki teoriler, bağımlılık döngüsü, bağımlılık kriterleri öğretilir. Bağımlı danışan ile nasıl terapötik ilişki kurulur ve yürütülür gibi konularda bilgi verilir.
Eş ve aile terapileri ve modelleri öğretilir. Terapi uygulamaları süpervizyon denetiminde yapılır.
Bu derste, aile yapısının ve aile bireylerinin ruh sağlığını etkileyen durumların, aile bireyleri arasındaki ilişki yapılarının anlaşılması amaçlanmaktadır. Ayrıca aile terapisinin tarihsel gelişimini ve aile terapisine yönelik farklı kuramsal yaklaşımları içermektedir.
Travmanın psikolojik etkileri ve bunların tedavisinde uygulanan ve etkinliği ispatlanmış temel teknikler öğretilir.
Bu derste psikolojik iyi oluş haline katkı sağlayan etkenler ve uygulamalar öğretilir, psikolojik sağlamlığın kaynakları ve bu kaynakları geliştirmeye yönelik uygulamalar işlenerek bireyin ve toplumun psikolojik sağlığını iyileştirmeye yönelik programlar geliştirmek amaçlanır.
psy@ihu.edu.tr