İbn Haldun Üniversitesi Psikoloji Doktora Programı araştırma odaklı canlı bir ortam sağlamakta ve öğrencilerin kuram ve pratiği birleştirmesine imkan sağlamaktadır. Üniversites, öğrencilerin araştırmalarını desteklemek amacıyla psikolojik araştırma yapılan birkaç laboratuvarı içeren bir altyapı hazırlamıştır. Bu laboratuvarlarda en gelişmiş göz izleme ve görsel sunum cihazları gibi teçhizat ve davranışsal deneyler için özel tasarlanmış gözlem odaları bulunmaktadır. >
Programa dahil olduklarında lisansüstü öğrencilerinin araştırma faaliyetlerine dahil olmaları beklenmekte, ancak bunun yanında kıymeti haiz öğretim deneyimi kazanmak için de öğrencilere fırsat verilmektedir. Bunlara ek olarak, burs imkanları ve asistanlık için kadrolar da verilmekte ve öğrencilerin daha fazla akademik deneyim kazanması için fırsatlar sağlanmaktadır.
Psikoloji (İngilizce) Doktora Programı kontenjanı 10'dur.
Gerekli şartları sağlamaları halinde;
%100 Öğrenim Ücreti Muafiyeti sağlanan bu öğrencilerimizden;
Önemli Not: Yukarıda verilen bilgiler 2024-2025 Akademik Yılı kabulleri için geçerli olup bütçe ve kontenjanlar ile sınırlıdır. İlgili kontenjanlara girişte adayların bilimsel değerlendirme sınavları sıralaması esas alınacaktır. Muafiyet, nakdi burslar ve öğretim asistanlığı hakkında detaylı bilgiler ve şartlar için ilgili sayfaları ziyaret ediniz.
İHÜ Psikoloji Doktora Programı öğrencilerin büyüyen akademisyen kadrosuyla doktora araştırması yapmasına imkan veren sıcak ve canlı bir ortam sunmakta ve dünya standartlarında araştırma imkanı vererek uluslararası bir deneyim sağlamaktadır. Program, en üst seviyede akademik bir eğitim ve kuram ve araştırma yöntemlerinde sağlam bir temel sağlamakta ve Bilişsel, Gelişim, Algı ve Sosyal Psikoloji alanlarında doktora pozisyonları açmaktadır.
Prof. Dr. Alev Erkilet
İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE) DOKTORA PROGRAMI DERS PLANI |
|||||
YÜKSEK LİSANS DERECESİYLE KABUL ALAN ÖĞRENCİLER İÇİN | |||||
I. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 601 | Advanced Research Methods in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 694AE | Teaching Experience I | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY … | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY … | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Language Courses | |||||
Toplam Kredi | 9 | 32 | |||
II. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600A | Seminar I | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 685 | Advanced Statistics | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 694BE | Teaching Experience II | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY … | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Language Courses | |||||
Toplam Kredi | 6 | 30 | |||
III. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600B | Seminar II | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 695AE | Research Experience I | 0 | 0 | 0 | 4 |
PSY 695BE | Research Experience II | 0 | 0 | 0 | 4 |
Toplam Kredi | 6 | 30 | |||
IV. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 697 | PhD Qualifying Exam | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
V. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 698 | PhD Thesis Proposal | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
VI. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 699 | PhD Thesis | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
IV. Yıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 699 | PhD Thesis | 0 | 0 | 0 | 60 |
Toplam Kredi | 0 | 60 | |||
Genel Toplam Kredi | 21 | 242 | |||
ZORUNLU DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600A | Seminar I | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 600B | Seminar II | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 601 | Advanced Research Methods in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 685 | Advanced Statistics | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 694AE | Teaching Experience I | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY 694BE | Teaching Experience II | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY 695AE | Research Experience I | 0 | 0 | 0 | 4 |
PSY 695BE | Research Experience II | 0 | 0 | 0 | 4 |
PROGRAM SEÇMELİ DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 611 | Advanced Cognitive Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 612 | Current Topics in Cognitive Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 613 | Advaced Topics in Human Perception | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 614 | Cognitive Neuroscience | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 615 | Social Cognition | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 616 | Neurological Basis of Social Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 618 | Developmental Neuropsychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 619 | Current Topics in Developmental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 620 | Psychometry | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 621 | Advanced Social Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 622 | Current Topics in Social Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 623 | Self and Identity | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 625 | Postive Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 626 | Community Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 627 | Political Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 628 | Cognitive and Social Development | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 629 | Advanced Developmental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 637 | Advanced Topics in Developmental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 641 | Cultural Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 658 | Environmental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 667 | Psychological Well-being and Resilience | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 669 | The Psychology of Emotion Regulation | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 680 | Advanced Topics in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 681 | Advanced Topics in Experimental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 682 | Selected Topics in Theoretical Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524E | Child and Adolescent Psychopathology | 3 | 0 | 3 | 8 |
CPSY 512 | Advanced Adolescence Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
CPSY 528 | Life Story Research | 3 | 0 | 3 | 8 |
CPSY 529 | Qualitative Research | 3 | 0 | 3 | 8 |
CPSY 530 | Violence in Society | 3 | 0 | 3 | 8 |
ANTH 622 | Anthropology of Emotions | 3 | 0 | 3 | 8 |
PHIL 536 | Philosophy of Social Science | 3 | 0 | 3 | 8 |
POLS 522 | Social and Political Thought of Ibn Khaldun | 3 | 0 | 3 | 8 |
POLS 535 | Identity, Ethnicity, and Nationalism | 3 | 0 | 3 | 8 |
POLS 570 | Conflict Analysis and Resolution | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 527E | Theories of Human Nature | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 610 | Gender and Society | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 621 | Discourse Analysis | 3 | 0 | 3 | 8 |
İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE) DOKTORA PROGRAMI DERS PLANI |
|||||
LİSANS DERECESİYLE KABUL ALAN ÖĞRENCİLER İÇİN | |||||
I. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 601 | Advanced Research Methods in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 694AE | Teaching Experience I | 0 | 0 | 0 | 8 |
Language Courses | |||||
Toplam Kredi | 9 | 32 | |||
II. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600A | Seminar I | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 685 | Advanced Statistics | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 694BE | Teaching Experience II | 0 | 0 | 0 | 8 |
Language Courses | |||||
Toplam Kredi | 9 | 38 | |||
III. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 695AE | Research Experience I | 0 | 0 | 0 | 4 |
Toplam Kredi | 9 | 28 | |||
IV. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 695BE | Research Experience II | 0 | 0 | 0 | 4 |
Toplam Kredi | 9 | 28 | |||
V. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600B | Seminar II | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Toplam Kredi | 9 | 30 | |||
VI. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 697 | PhD Qualifying Exam | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
VII. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 698 | PhD Thesis Proposal | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
VIII. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 699 | PhD Thesis | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 30 | |||
V. Yıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 699 | PhD Thesis | 0 | 0 | 0 | 60 |
Toplam Kredi | 0 | 60 | |||
Genel Toplam Kredi | 45 | 306 | |||
ZORUNLU DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600A | Seminar I | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 600B | Seminar II | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 601 | Advanced Research Methods in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 685 | Advanced Statistics | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 694AE | Teaching Experience I | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY 694BE | Teaching Experience II | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY 695AE | Research Experience I | 0 | 0 | 0 | 4 |
PSY 695BE | Research Experience II | 0 | 0 | 0 | 4 |
PROGRAM SEÇMELİ DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 611 | Advanced Cognitive Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 612 | Current Topics in Cognitive Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 613 | Advanced Topics in Human Perception | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 614 | Cognitive Neuroscience | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 615 | Social Cognition | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 616 | Neurological Basis of Social Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 618 | Developmental Neuropsychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 619 | Current Topics in Developmental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 620 | Psychometry | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 621 | Advanced Social Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 622 | Current Topics in Social Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 623 | Self and Identity | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 625 | Postive Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 626 | Community Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 627 | Political Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 628 | Cognitive and Social Development | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 629 | Advanced Developmental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 637 | Advanced Topics in Developmental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 641 | Cultural Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 658 | Environmental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 667 | Psychological Well-being and Resilience | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 669 | The Psychology of Emotion Regulation | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 680 | Advanced Topics in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 681 | Advanced Topics in Experimental Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 682 | Selected Topics in Theoretical Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524E | Child and Adolescent Psychopathology | 3 | 0 | 3 | 8 |
CPSY 512 | Advanced Adolescence Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
CPSY 528 | Life Story Research | 3 | 0 | 3 | 8 |
CPSY 529 | Qualitative Research | 3 | 0 | 3 | 8 |
CPSY 530 | Violence in Society | 3 | 0 | 3 | 8 |
ANTH 622 | Anthropology of Emotions | 3 | 0 | 3 | 8 |
PHIL 536 | Philosophy of Social Science | 3 | 0 | 3 | 8 |
POLS 522 | Social and Political Thought of Ibn Khaldun | 3 | 0 | 3 | 8 |
POLS 535 | Identity, Ethnicity, and Nationalism | 3 | 0 | 3 | 8 |
POLS 570 | Conflict Analysis and Resolution | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 527E | Theories of Human Nature | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 610 | Gender and Society | 3 | 0 | 3 | 8 |
SOC 621 | Discourse Analysis | 3 | 0 | 3 | 8 |
Doktora seminer dersi ile öğrencilere psikoloji alanında en güncel uygulamalı araştırma konuları ile ilgili farkındalık kazandırılması hedeflenmektedir. Dersin kapsamında öğrenciler, doktora öğrenimi süresince edindikleri bilgileri, bilimsel araştırma yöntemlerine bağlı kalarak hazırlayacakları bir seminer ile kendi tez konuları çerçevesinde geliştirmeyi planladıkları noktaları sunacaklardır.
Bu derste öğrencilerin doktora tezi hazırlama aşamasında ihtiyaç duyacakları teknik ve bilimsel altyapının oluşturulması ve yetkin bir araştırmacı olarak yetişmelerine katkıda bulunmak hedeflenmektedir. Dönem boyunca gerçekleşecek misafir araştırmacıların sunumları ve bölüm lisansüstü kolokyumlarla öğrencilerin akademik tecrübelerinin geliştirilmesi planlanmaktadır.
Bu derste ileri düzey araştırma yöntemleri işlenir, araştırma deseni oluşturma ve planlama gibi konulara ek olarak nicel analiz gibi belirli bir araştırma yöntemi hakkında öğrenciler ileri düzey bilgi ve uygulama becerisi kazanırlar.
Bu derste yüksek lisans deneyiminde elde edilmiş istatistik bilgisini ve uygulama becerisini geliştirmek adına ileri düzey istatistiksel analizler ve bu analizlerin sonuçlarını yorumlama bilgisi öğretilir.
Öğretim deneyimi, akademik deneyim stajı kapsamında öğrencilerin lisans seviyesinde ders verme ile ilgili becerilerini uygulamalı olarak geliştirmek ve akademisyen olarak yetişmelerine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Bu staj dersi kapsamında lisans seviyesinde bir dersi hazırlama ve uygulama ile ilgili tekniklerin yanı sıra, harmanlanmış öğrenme, problem merkezli öğrenme gibi çeşitli çağdaş öğretim teknikleri tanıtılır.
Danışman gözetiminde bir deneysel araştırmada görev alarak araştırma deneyimi kazanmak hedeflenmektedir.
Danışman gözetiminde bir sosyal psikoloji araştırmasında görev alarak araştırma deneyimi kazanmak hedeflenmektedir.
Danışman gözetiminde bir gelişim psikolojisi araştırmasında görev alarak araştırma deneyimi kazanmak hedeflenmektedir.
Seçmeli Dersler
Bu derste, algı, hafıza, dil ve problem çözme becerileri gibi temel bilişsel süreçlere dair teoriler ve güncel deneysel bulgular derinlemesine incelenecektir.
Bilişsel psikoloji alanındaki güncel araştırmalar ve bulgular tartışılacaktır.
Bu derste çevremizdeki olayları ve nesneleri algılamamıza sebep olan duyusal girdilerin algılanma süreçleri incelenir.
Bu derste bilişsel süreçlerde görev alan nörolojik yapıların işleyişi incelenecektir.
Bu derste, karar verme, atıflar, sosyal etki ve benlik gibi sosyal bilişle ilgili temel teoriler ve güncel araştırma bulguları tartışılacaktır.
Bu derste sosyal davranışın biyolojik temelleri ve sosyal psikolojinin temel konuları nöropsikolojik boyutları ile incelenecektir.
Bu derste beyin yapısındaki gelişimler değişimler ve beynin temel fonksiyonel sistemlerinde gelişim süreçleri ele alınacaktır. Çocuklukta yaygın görülen gelişimsel sorunlar ve nöropsikolojik boyutları ile incelenecektir.
Gelişim psikolojisi alanındaki güncel araştırmalar ve bulgular tartışılacaktır.
Bu derste psikolojik ölçüm araçları geliştirme, ölçüm araçlarının adaptasyon, geçerlik ve güvenilirliğini test etmede kullanılan nicel yöntemler uygulamalı olarak ele alınacaktır.
Bu derste, sosyal psikoloji alanındaki temel teoriler ve güncel araştırma bulguları derinlemesine incelenecektir.
Bu derste sosyal psikoloji alanındaki güncel araştırmalar ve bulgular tartışılacaktır.
Bu derste benliğin sosyal boyutları ve sosyal kimlik olgusu ile ilgili temel teoriler ve araştırmalar tartışılacaktır.
Pozitif Psikolojik yaklaşımının temel ilkeleri, insan modeli ve uygulama örnekleri öğretilir.
Bu ders bireyi toplumsal bağlamda ele alan bir anlayışla, birey ve toplumda iyi oluşu arttırmaya yönelik teorik ve uygulama yaklaşımlarının incelenmesini içerir.
Bu derste bilişsel ve sosyal gelişim kuramlarını ve kuramların diğer gelişim alanlarına yansımalarını detaylı bir şekilde inceleme fırsatı bulacaklardır. Konular içerisinde, sosyal öğrenme, zihin teorisi, meta-teori, bilgi işleme süreci kuramı, benlik konuların kapsayacaktır.
Bu derste, gelişim psikolojisi alanındaki temel teoriler ve güncel araştırma bulguları derinlemesine incelenecektir.
Gelişim psikolojisi alanındaki güncel konular, yeni araştırma teknikleri ve uygulamalar ele alınır.
Bu derste insan davranışı ve insan davranışının gelişimi soysal ve kültürel bağlamda ele alınır.
Bu derste politik davranış bilişsel, duygusal ve sosyo-kültürel yönleriyle teorik yaklaşımlar ve güncel araştırmalar üzerinden tartışılacaktır.
Bu ders çevre psikolojisi alanındaki teorileri, güncel akademik araştırmaları ve uygulamaları içerir.
Bu derste psikolojik iyi oluş haline katkı sağlayan etkenler ve uygulamalar öğretilir, psikolojik sağlamlığın kaynakları ve bu kaynakları geliştirmeye yönelik uygulamalar işlenerek bireyin ve toplumun psikolojik sağlığını iyileştirmeye yönelik programlar geliştirmek amaçlanır.
Öğrencilerin seçtikleri alt alanlara göre bilişsel, sosyal ve gelişim psikolojisi alanlarında güncel araştırmalar değerlendirilir.
Bu derste deneysel psikolojide güncel araştırmalar ve araştırma desenleri ele alınır.
Danışman gözetiminde bir deneysel araştırmada görev alarak araştırma deneyimi kazanmak hedeflenmektedir.
Danışman gözetiminde bir sosyal psikoloji araştırmasında görev alarak araştırma deneyimi kazanmak hedeflenmektedir.
Danışman gözetiminde bir gelişim psikolojisi araştırmasında görev alarak araştırma deneyimi kazanmak hedeflenmektedir.
Bu derste çocuk ve ergen psikolojisi etiyolojisi konusunda genel bir bilgi sunulur. Çocuk-ergen ve aileleri ile çalışılırken kullanılabilecek değerlendirme yöntemleri ve farklı terapi yaklaşımları konusunda kuramsal bir arka plan kazandırılması amaçlanmaktadır.
Ergenlik dönemini açıklayan kuramlar, ergenlik dönemindeki fiziksel, bilişsel, toplumsal ve psikolojik gelişim boyutları dahilinde cinsel kimlik kazanımı, arkadaş ve aile ilişkileri, yakınlık, özerklik, kimlik kazanımı ve ergenlik dönemine özgü problemler ele alınacaktır.
Bireylerin yaşam olaylarına eğilerek, çocukluktan yaşlılığa kadar geçen süre içerisinde hangi evrelerden geçtikleri, hayatlarında önemli olan olayları incelemek, başarı ve başarısızlıklarını ve bunları nasıl yorumladıklarını anlamak amacıyla yapılan görüşmelerdir. Bir anlamda bireyin kendi hayat hikâyesini gözden geçirmeyi gerektirir. Bu derste, yaşam öyküsü araştırma metodolojisi örnekler ile incelenerek, uygulama yapılır.
Nicel yöntemlerle incelenemeyecek olan sübjektif yaşam deneyimlerinin direk bireyle derinlemesine görüşmeler yapılarak incelenmesidir. Bireyin ilk elden direk yaşadığı deneyimleri ve bunlarla ilgili yansıtmalarını araştırmak için kullanılan yöntemdir. Daha çok, ana akımdan farklı olan, bir yönüyle diğerlerinden farklı olan insanların yaşam deneyimlerini ele alır.
Toplumda yaygın olarak görülen, aile içi şiddet, kadına yönelik şiddet, çocuğa yönelik şiddet, cinsel taciz ve istismar, ayrımcılık, akran zorbalığı, siber şiddet ve siber zorbalık, bilişim teknolojileri, internet bağımlılığı ve mobbing gibi şiddet türlerini ve bunları ortaya çıkaran etkileri inceler. Şiddetin oluşmasını engellemek için önlem almayı amaçlar ve kurbanların iyileştirilmesi için müdahale teknikleri geliştirmeyi amaçlar.
Bu ders antropolojik bir perspektif ile duyguları (aşk, nefret, sevinç, öfke, korku, vb.) bireysel ve kolektif tecrübeler olarak analiz etmeyi hedeflemektedir. Ayrıca ders sırasında duygu – akıl ilişkisi, duyguların ne derece doğuştan geldiği ne derece toplumsal olarak kurgulanmış olduğu tartışılacaktır.
Sosyal Bilimlerin oluşum süreci ve doğa bilimleri ile ilişkisi. Sosyal bilimlerin kullandığı nitel ve nicel araştırma metotlarının dayandığı felsefi zemin. Bilimsel disiplinlerde ontoloji, epistemoloji ve metodoloji kavramlarının yeri. Pozitivist ve post-pozitivist bilim yaklaşımları.
Bu derste genel İslam siyaset düşüncesi bağlamında İbn Haldun’un sosyal ve siyasi düşüncesi tartışılacaktır. Modern Batı siyaset düşüncesiyle karşılaştırmalı olarak İbn Haldun’un tarih felsefesi ve sosyal-siyasi felsefesi ele alınacaktır. Bu bağlamda asabiyet, medeniyet ve umran gibi İbn Haldun’un temel kavram ve teorilerine odaklanılacaktır.
Etnik, dini, mezhepsel, kabilevi ve yöresel kimliklerin siyasi ve toplumsal neticeleri. Siyasetin şekillenmesi ve toplumsal yapının değişim ve dönüşümüne etkileri. Çok kültürlü ve kimlikli toplumlarda bir arada yaşama ve çatışma deneyimleri. Milli kimliklerin oluşum süreçlerine dair kuramsal yaklaşımlar. Türkiye ve çevresindeki coğrafyada milliyetçilik ve etnik çatışma deneyimleri.
Ulusal, uluslararası ve gruplar arası çatışmaların sebepleri, dinamikleri ve çözüm yöntemleri. Çatışmaların ekonomik, psikolojik, kültürel ve siyasi boyutları. Arabuluculuk, barış inşası, sorun çözüm atölyeleri, müzakere ve barış süreçleri gibi çatışma çözümü yöntemleri ve bu yöntemlerin uygulanış biçimleri. Değişik bölgelerdeki faklı vakalar üzerinden karşılaştırmalı analizler. Çatışma haritalandırma ve barış inşası modellendirmeleri.
İnsan doğası, sosyal bilimlerde ve beşeri bilimlerde en merkezi konulardan biridir. Teolojiden ekonomiye, felsefeden psikolojiye, siyasetten eğitime birçok alanda insan doğası anlayışı bu alanların paradigmasını şekillendirmektedir. Bu dersin genel amacı, seçilmiş insan doğası teorilerine genel bir bakış sağlamaktır. Seçilen okumalar aracılığıyla “insan doğası” “fıtrat”, “insan davranışı” gibi konular ve “Kültür ve çevre kim olduğumuzu ne dereceye kadar belirler?”, “Doğal olarak bencil miyiz yoksa sosyal miyiz?” gibi sorular ele alınıp tartışılmaktadır.
Bu derste toplumsal cinsiyet olgusu ve bu alanda ortaya konulmuş teorik tartışmalar, kavramlar ve kuramlar eleştirel bir perspektifle incelenmesi, tartışılması ve analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Toplumsal cinsiyet ve cinsellik değişik sosyal ve kültürel bağlamlarda incelenecektir. Aile ve evlilik sistemleri, beklentiler ve normlar tartışılacaktır. Toplumsal cinsiyet ve cinsellik kategorileri birbirleriyle bağlantılı bir şekilde incelenerek sosyal davranış biçimleri anlaşılmaya çalışılacaktır. Antropolojik bir yaklaşım, öğrencilerin gerçek hayattan alınan durumlar ve vakaları tartışmalarına yardımcı olacak ve yine öğrencilerin cinsiyet ile ilgili pratiklerin siyasi tartışmalara nasıl yansıdığını soruşturmaları teşvik edilecektir.
Bu ders çalışma sahası, sosyal ortam, iletişim amacı ve sosyal rol ve kimliklere göre dilin nasıl farklılaştığını ele alır. Konuşma ve yazmanın işleyişinin farklı formlarını inceler. Günlük konuşma, mülakatlar, sorgulamalar, topluluk önünde konuşma, emailleşme, mesajlaşma ve sosyal medyadaki yazılar örnek olarak zikredilebilir. Öğrenciler bu derste, anlamın doğasını, bireylerin aslında söylediğinden ve yazdığından fazlasını nasıl aktardığını, sözlü iletişimdeki nezaketin rolünü ve bir metni neyin tutarlı yaptığını tartışacaklar. Ayrıca, muhtelif metinlerin özelliklerini analiz etme, konuşmacı ve yazar tarafından benimsenen kişiler arası duruşları karakterize etme ve belirli sosyal ortamlarda işleyen farklı metin tarzlarını tanımlayabilme ve tasnif edebilme yeteneklerini kazanacaklar.
psy@ihu.edu.tr