İbn Haldun Üniversitesi klinik psikoloji doktora programını öne çıkaran unsurlardan biri bünyesindeki İbn Haldun Üniversitesi Psikoterapi Uygulama ve Araştırma Merkezidir (İPAM). Bu merkezimiz öğrencilere terapist olarak yetişmelerini sağlayacak bir klinik tecrübe ortamı sunmaktadır.
Programımızda bilim nosyonu güçlü ulusal ve uluslararası akademisyenlerle teorik eğitim ile klinik pratik dengeli bir şekilde yürütülmektedir. Başta bilişsel-davranışçı terapi olmak üzere klinik psikoloji alanındaki farklı terapi ekollerine yer veren programın en önemli odakları travma, çift terapileri, pozitif psikoterapi ve İslami yönelimli psikoterapidir.
Programa kabul alan başarılı doktora öğrencilerine burs imkânı sunulmaktadır. Asistanlık faaliyetleri kapsamında bursiyerler akademik tecrübe kazanabilmektedir. Bunun yanı sıra öğrencilere doktora sürecinde İPAM’da klinisyen olarak çalışma fırsatı sunulmaktadır.
Klinik Psikoloji (%30 İngilizce) Doktora Programı kontenjanı 10’dur.
Gerekli şartları sağlamaları halinde;
%100 Öğrenim Ücreti Muafiyeti sağlanan bu öğrencilerimizden;
Önemli Not: Yukarıda verilen bilgiler 2024-2025 Akademik Yılı kabulleri için geçerli olup bütçe ve kontenjanlar ile sınırlıdır. İlgili kontenjanlara girişte adayların bilimsel değerlendirme sınavları sıralaması esas alınacaktır. Muafiyet, nakdi burslar ve öğretim asistanlığı hakkında detaylı bilgiler ve şartlar için ilgili sayfaları ziyaret ediniz.
Dr. Öğr. Üyesi Taha Burak Toprak
Program kapsamında sağlam bir metodolojik ve teorik altyapıyla birlikte araştırma, geliştirme ve uygulama imkânları sunulmaktadır. Bilişsel-davranışçı terapi yaklaşımı odaklı ve pozitif psikoterapi, İslami yönelimli psikoterapi gibi farklı yaklaşımlar ile zenginleştirilmiş mukayeseli bir eğitim verilmektedir. Ayrıca üniversite bünyesindeki Psikoterapi Uygulama ve Araştırma merkezinde yoğun klinik staj imkânı sunulmaktadır. Araştırma ve uzmanlaşma alanları olarak travma, aile terapisi ve pozitif psikoterapiye öncelik verilmektedir.
İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ KLİNİK PSİKOLOJİ (%30 İNGİLİZCE) DOKTORA PROGRAMI DERS PLANI |
|||||
YÜKSEK LİSANS DERECESİYLE KABUL ALAN ÖĞRENCİLER İÇİN | |||||
I. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 601/ PSY 601E |
Psikolojide İleri Araştırma Yöntemleri / Advanced Research Methods in Psychology |
3 | 0 | 3 | 8 |
PSY…/...E | Program Seçmeli / Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY…/...E | Program Seçmeli / Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY…/...E | Program Seçmeli / Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Dil Dersleri | |||||
Toplam Kredi | 12 | 32 | |||
II. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600A / PSY 600AE | Seminer I / Seminar I | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 631 | Klinik Uygulamaya Giriş ve Etik | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 635 | Klinik Süpervizyon I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 685/ PSY 685E |
İleri İstatistik / Advanced Statistics | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Program Seçmeli | 3 | 0 | 3 | 8 |
Dil Dersleri | |||||
Toplam Kredi | 12 | 38 | |||
III. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 632* | İleri Klinik Uygulama* | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 636** | Klinik Süpervizyon II** | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 696A | Klinik Stajı I | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY… | Program Seçmeli | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Program Seçmeli | 3 | 0 | 3 | 8 |
Toplam Kredi | 12 | 44 | |||
* Ön koşulu olan PSY 631 Klinik Uygulamaya Giriş ve Etik dersinin alınıp başarılması halinde alınabilir. ** Ön koşulu olan PSY 635 Klinik Süpervizyon I dersinin alınıp başarılması halinde alınabilir. |
|||||
IV. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600B / PSY 600BE | Seminer II / Seminar II | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 696B | Klinik Stajı II | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 697 | Doktora Yeterlik Sınavı | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 48 | |||
V. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 696C | Klinik Stajı III | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 698 | Doktora Tez Önerisi | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 42 | |||
VI. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 696D | Klinik Stajı IV | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 699 | Doktora Tezi | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 42 | |||
IV. Yıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 699 | Doktora Tezi | 0 | 0 | 0 | 60 |
Toplam Kredi | 0 | 60 | |||
Genel Toplam Kredi | 36 | 306 | |||
ZORUNLU DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600A / PSY 600AE | Seminer I / Seminar I | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 600B / PSY 600BE | Seminer II / Seminar II | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 601/601E | Psikolojide İleri Araştırma Yöntemleri / Advanced Research Methods in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 631 | Klinik Uygulamaya Giriş ve Etik | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 632 | İleri Klinik Uygulama | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 635 | Klinik Süpervizyon I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 636 | Klinik Süpervizyon II | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 685 | İleri İstatistik | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 696A | Klinik Stajı I | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 696B | Klinik Stajı II | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 696C | Klinik Stajı III | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 696D | Klinik Stajı IV | 0 | 0 | 0 | 12 |
PROGRAM SEÇMELİ DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 511 | Bilişsel Davranışçı Psikoterapi I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 511E | Cognitive Behavioral Psychotherapy I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 512 | Bilişsel Davranışçı Psikoterapi II | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 512E | Cognitive Behavioral Psychotherapy II | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 521 | İleri Psikopatoloji | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 521E | Advanced Psychopathology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524 | Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524E | Child and Adolescent Psychopathology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 531 | Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 531E | Clinical Interviewing and Counseling Skills | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 625 | Klinik Pozitif Psikoterapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 625E | Clinical PositivePsychotherapy | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 630 | Narrative Terapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 630E | Narrative Therapy | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 640 | Psikoterapi ve Kültür | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 640E | Psychotherapy and Culture | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 646 | Çift Terapileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 646E | Couple Therapies | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 652 | Psikolojik Travma ve Tedavisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 654 | Ayırıcı Tanı | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 662 | Vaka Analizi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 667 | Psikolojik İyi Oluş ve Sağlamlık | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 670 | İslami Yönelimli Psikoterapiye Giriş: Teori ve Uygulama | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 673E | Experiential Psychotherapies in Practice | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 694A / PSY 694AE | Öğretim Deneyimi I / Teaching Experience I | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY 694B / PSY 694BE | Öğretim Deneyimi II / Teaching Experience II | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY 695AE | Research Experience I | 0 | 0 | 0 | 4 |
PSY 695BE | Research Experience II | 0 | 0 | 0 | 4 |
PSY 675 | Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Temelli Vaka Analizi | 3 | 0 | 3 | 8 |
İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ KLİNİK PSİKOLOJİ (%30 İNGİLİZCE) DOKTORA PROGRAMI DERS PLANI |
|||||
LİSANS DERECESİYLE KABUL ALAN ÖĞRENCİLER İÇİN | |||||
I. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 521 | İleri Psikopatoloji | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524 | Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 531 | Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri |
3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 601/ 601E | Psikolojide İleri Araştırma Yöntemleri / Advanced Research Methods in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
Dil Dersleri | |||||
Toplam Kredi | 12 | 32 | |||
II. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 542 | Psikopatolojinin Biyolojik Tedavileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 600A / PSY 600AE | Seminer I / Seminar I | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 631 | Klinik Uygulamaya Giriş ve Etik | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 635 | Klinik Süpervizyon I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 685/685E | İleri İstatistik / Advanced Statistics | 3 | 0 | 3 | 8 |
Dil Dersleri | |||||
Toplam Kredi | 12 | 38 | |||
III. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 632* | İleri Klinik Uygulama* | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 636** | Klinik Süpervizyon II** | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY… | Program Seçmeli | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY…./...E | Program Seçmeli/Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
Toplam Kredi | 12 | 32 | |||
* Ön koşulu olan PSY 631 Klinik Uygulamaya Giriş ve Etik dersinin alınıp başarılması halinde alınabilir. ** Ön koşulu olan PSY 635 Klinik Süpervizyon I dersinin alınıp başarılması halinde alınabilir. |
|||||
IV. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 600B / PSY 600BE | Seminer II / Seminar II | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY …./....E | Program Seçmeli/Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY …./....E | Program Seçmeli/Departmental Elective | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY…E | Program Seçmeli (İngilizce) | 3 | 0 | 3 | 8 |
Toplam Kredi | 9 | 30 | |||
V. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 696A | Klinik Staj I | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 697 | Doktora Yeterlik Sınavı | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 42 | |||
VI. Yarıyıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 696B | Klinik Staj II | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 698 | Doktora Tez Önerisi | 0 | 0 | 0 | 30 |
Toplam Kredi | 0 | 42 | |||
IV. Yıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 696C | Klinik Staj III | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 699 | Doktora Tezi | 0 | 0 | 0 | 60 |
Toplam Kredi | 0 | 72 | |||
V. Yıl | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 696D | Klinik Staj IV | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 699 | Doktora Tezi | 0 | 0 | 0 | 60 |
Toplam Kredi | 0 | 72 | |||
Genel Toplam Kredi | 45 | 360 | |||
ZORUNLU DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 521 | İleri Psikopatoloji | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524 | Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 531 | Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 542 | Psikopatolojinin Biyolojik Tedavileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 600A / PSY 600AE | Seminer I / Seminar I | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 600B / PSY 600BE | Seminer II / Seminar II | 3 | 0 | 0 | 6 |
PSY 601/601E | Psikolojide İleri Araştırma Yöntemleri / Advanced Research Methods in Psychology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 631 | Klinik Uygulamaya Giriş ve Etik | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 632 | İleri Klinik Uygulama | 2 | 2 | 3 | 8 |
PSY 635 | Klinik Süpervizyon I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 636 | Klinik Süpervizyon II | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 685 | İleri İstatistik | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 696A | Klinik Staj I | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 696B | Klinik Staj II | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 696C | Klinik Staj III | 0 | 0 | 0 | 12 |
PSY 696D | Klinik Staj IV | 0 | 0 | 0 | 12 |
PROGRAM SEÇMELİ DERSLER | |||||
Ders Kodu | Ders Adı | Saatler | Kredi | AKTS | |
Teori | Uygulama | ||||
PSY 511 | Bilişsel Davranışçı Psikoterapi I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 511E | Cognitive Behavioral Psychotherapy I | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 512 | Bilişsel Davranışçı Psikoterapi II | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 512E | Cognitive Behavioral Psychotherapy II | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 521 | İleri Psikopatoloji | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 521E | Advanced Psychopathology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524 | Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 524E | Child and Adolescent Psychopathology | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 531 | Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 531E | Clinical Interviewing and Counseling Skills | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 625 | Klinik Pozitif Psikoterapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 625E | Clinical PositivePsychotherapy | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 630 | Narrative Terapi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 630E | Narrative Therapy | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 640 | Psikoterapi ve Kültür | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 640E | Psychotherapy and Culture | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 646 | Çift Terapileri | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 646E | Couple Therapies | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 652 | Psikolojik Travma ve Tedavisi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 654 | Ayırıcı Tanı | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 662 | Vaka Analizi | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 667 | Psikolojik İyi Oluş ve Sağlamlık | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 670 | İslami Yönelimli Psikoterapiye Giriş: Teori ve Uygulama | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 673E | Experiential Psychotherapies in Practice | 3 | 0 | 3 | 8 |
PSY 694A / PSY 694AE | Öğretim Deneyimi I / Teaching Experience I | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY 694B / PSY 694BE | Öğretim Deneyimi II / Teaching Experience II | 0 | 0 | 0 | 8 |
PSY 695AE | Research Experience I | 0 | 0 | 0 | 4 |
PSY 695BE | Research Experience II | 0 | 0 | 0 | 4 |
PSY 675 | Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Temelli Vaka Analizi | 3 | 0 | 3 | 8 |
Ders planı sayfasını ziyaret ediniz.
Doktora seminer dersi ile öğrencilere klinik psikoloji alanında en güncel uygulamalı araştırma konuları ile ilgili farkındalık kazandırılması hedeflenmektedir. Böylelikle öğrenciler ilgilendikleri araştırma konuları ile ilgili literatür bilgilerine sahip olabileceklerdir. Dersin kapsamında öğrenciler bilimsel araştırma yöntemlerine bağlı kalarak hazırlayacakları bir seminer ile kendi tez konuları çerçevesinde geliştirmeyi planladıkları noktaları sunacaklardır.
Doktora seminer dersi ile öğrencilere klinik psikoloji alanında en güncel uygulamalı araştırma konuları ile ilgili farkındalık kazandırılması hedeflenmektedir. Böylelikle öğrenciler ilgilendikleri araştırma konuları ile ilgili literatür bilgilerine sahip olabileceklerdir. Dersin kapsamında öğrenciler, doktora öğrenimi süresince edindikleri bilgileri, bilimsel araştırma yöntemlerine bağlı kalarak hazırlayacakları bir seminer ile kendi tez konuları çerçevesinde geliştirmeyi planladıkları noktaları sunacaklardır.
Bu derste ileri düzey araştırma yöntemleri işlenir, araştırma deseni oluşturma ve planlama gibi konulara ek olarak nicel analiz gibi belirli bir araştırma yöntemi hakkında öğrenciler ileri düzey bilgi ve uygulama becerisi kazanırlar.
Bu ders Klinik Psikolojiyi uygulamada profesyonellik, etik sorunları ve prensiplerini içerir. Bu dersin ana hedefleri arasında: klinik psikologların etik sorumlulukları, profesyonel uygulamada sorunlar, rıza, gizlilik, sınırlar gibi konular bulunur. Öğrenciler, kendi değerlerinin ve geçmişlerinin kendi etik setlerini oluşturma üzerindeki etkilerini araştırıp bulmakla yükümlü sayılırlar. Bu dersin öğrencilere profesyonel klinik psikolog olarak karşılaşacakları etik dilemmalarda karar verme sürecine yardımcı olması; ayrıca öğrencilerin profesyonel kimliklerini geliştirip daha ileriye taşımalarına katkıda bulunması beklenir.
Bu ders Klinik Uygulamaya Giriş ve Etik dersinin ikinci modülüdür. Öğrenciler üniversite bünyesindeki İbn Haldun Psikoterapi Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde bireysel psikoterapi görüşmeleri, psikososyal grup aktiviteleri, test uygulama ve raporlama, vaka sunum ve tartışmaları gibi klinik uygulamalar gerçekleştirirler.
Bu ders, doktora öğrencilerinin profesyonel kimlik geliştirmelerine yardımcı olmak üzere orta düzey klinik süpervizyon içerir. Ayrıca, öğrenciler hastalardan elde ettikleri verileri vaka formülasyonu oluşturmak üzere düzenlemeyi öğrenirler. Bu ders öğrencilere, teoride aldıkları bilgi ve becerilerin ötesinde ve onlara ek olarak klinik düzeyde eğitim sunar. Öğrenciler gerek hastaları ile gerekse özel/mesleki/ eğitim yaşamlarında karşılaştıkları sorun ve zorlukları tartışma olanağı bulurlar.
Klinik süpervizyonun ikinci modülü olan bu ders, yaratıcı bir terapist için gerekli ileri düzey gözetimli klinik deneyimi sağlar. Hastanın ne duyacağını belirleyen ne söyleneceği, nasıl söyleneceği ve ne zaman söyleneceği hususundaki nüanslar ve ince farklılıkları içerir. Bu dersin teorik yaklaşımı, terapinin sadece tekniklerle ilgili DEĞİL, aynı zamanda etkili terapötik ilişkiyle ilgili olduğu inancıdır.
Bu derste yüksek lisans deneyiminde elde edilmiş istatistik bilgisini ve uygulama becerisini geliştirmek adına ileri düzey istatistiksel analizler ve bu analizlerin sonuçlarını yorumlama bilgisi öğretilir.
Pozitif psikoloji insanların, ilişkilerin, kurumların ve toplumların bilimsel ve pratik stratejiler ile güçlü yönlerini açığa çıkaran ve geliştiren yaklaşımdır. Bu derste pozitif psikolojinin temel kavramları, yöntemleri ve klinikteki uygulamaları sunulmaktadır.
Bu derste, post-modern psikoterapi ekollerinden biri olan anlatı terapisinin tarihsel gelişimi, temel kavramları, teorik arka planı, insana ve patolojiye yaklaşımı ve travma-aile gibi belirli durumlarda uygulanışı ele alınır. Sahada uygulama yapacak olan psikolog adayları bu derste anlatı terapisinin uygulamalarını sınıf içinde deneyimler.
Bu derste kültürel etkenlerin psikoterapi uygulamalarına etkisi ve psikoterapi uygulamalarının kültürden ne şekilde faydalanabileceği konuları işlenerek kültüre duyarlı ve uyumlu psikoterapi modellerinin gelişimine katkı sağlamak hedeflenmektedir.
Bu derste aile ve eş terapi ekollerinin temel yaklaşımları, kavramları ve müdahale teknikleri ele alınacaktır. Aile ve eş terapisi fikrinin doğmasından bugüne kadarki gelişim süreci hem tek tek ekoller düzeyinde hem de karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Teorik bilgiler yanında klinik deneyimler de paylaşılacaktır. Bu dersler ele alınırken kültürel şartlar ele alınacak, kültüre duyarlı bir aile ve eş terapileri yaklaşımı ortaya konulacaktır.
Bu dersin amacı psikolojik travmayı ve travmanın bireyler ve toplumlar üzerindeki etkilerini bütün yönleriyle anlamaktır. Bu nedenle derste psikolojik travmanın insanlar üzerindeki bilişsel, duygusal ve farklı sistemler üzerindeki etkileri, yol açtığı psikolojik rahatsızlıklar, kısa ve uzun süreli sonuçları ve bu sorunların çözümünde izlenecek tedavi yolları konuları işlenir.
Bu derste klinik uygulama esnasında doğru tanıyı koyabilmek için gerekli bilgiler öğretilir, ayırıcı tanı yapabilmek için sorulması gereken sorular, dikkat edilmesi gereken noktalar, hastalıklara özgü belirtiler ele alınır ve vaka örnekleriyle tartışılır.
Bu derste klinik vaka tartışmaları ve analizleri üzerinden patoloji ve klinik uygulamaya dair bilgiler pekiştirilir.
Bu derste psikolojik iyi oluş haline katkı sağlayan etkenler ve uygulamalar öğretilir, psikolojik sağlamlığın kaynakları ve bu kaynakları geliştirmeye yönelik uygulamalar işlenerek bireyin ve toplumun psikolojik sağlığını iyileştirmeye yönelik programlar geliştirmek amaçlanır.
Geleneksel İslami Yönelimli Psikoterapiye (TIIP) giriş niteliğinde olan bu ders İslami epistemoloji tartışmasını ve insan ruhunun İslami ontolojik çerçevesini içeren TIIP modelinin temel ilkelerini içermektedir. Bu ders öğrencilere ayrıca bu İslami modeli kullanarak psikolojik bozuklukların nasıl kavramsallaştırılacağı ve tedavi edileceği konusunda somut beceriler sağlayacaktır.
İslami Yönelimli Psikoterapiye Giriş dersine dayanan bu ders Geleneksel İslami Yönelimli Psikoterapi (TIIP) olarak bilinen psikoterapideki İslami bakış açısının pekiştirilmesini içerir. TIIP’nin İslami epistemolojik ve ontolojik temellerinin sağlamlaştırılmasını sağlar. TIIP’nin temel ilkeleri, çeşitli terapötik bağlamlarda ve karmaşık patolojilerde daha büyük uygulama katmanlarıyla yeniden gözden geçirilir.
ACT ile ilgili temel kavramlara, felsefi altyapısına, uygulama süreçlerine ilişkin teorik ders anlatımı ve pratik uygulamaları yapılacaktır. Teorik dersler sonrasında ACT temelli vaka analizi, rol-play, real-play ve terapist danışan görüşmeleri izlenip, yorumlanacaktır.
psy@ihu.edu.tr